Dlaczego test płynu? Jego zadaniem w układzie jest przeniesienie na klocki hamulcowe siły, a w praktyce ciśnienia, którą w nowoczesnych układach hydraulicznych generuje pompa hamulcowa wskutek naciśnięcia pedału hamulca.
Płyn hamulcowy jest potrzeby, aby uruchamiać skomplikowane mechanizmy układu hamulcowego, które są odpowiedzialne za stabilizacje toru jazdy oraz skuteczne zatrzymanie pojazdu. Wszystko to działa, dopóki ilość płynu hamulcowego jest adekwatna do wymaganej, a sam płyn nie wchłania wody. Gdy jednak tu zaczyna coś szwankować, hamulce przestają być tak mocne, a auto nam już tak skutecznie nie wyhamuje, co stwarza zagrożenie i niebezpieczne sytuacje w ruchu drogowym.
Płyn hamulcowy nie powinien zawierać więcej niż 1,5% wody, warunkowo dopuszczalna jest zawartość wody do ok 3%. Powyżej tej wartości płyn hamulcowy należy niezwłocznie wymienić. Płyn hamulcowy ma silne właściwości higroskopijne – chłonie wodę z otoczenia. Jeżeli nie zadbamy o jego okresową wymianę, może zdarzyć się, że straci swoje właściwości i sprawność naszego układu hamulcowego znacząco spadnie).