Volvo Cars już od lat 70. co roku przeprowadza w Laponii kompleksowe testy opon zimowych w okolicy Jokkmokk, na kole podbiegunowym. To doskonałe miejsce do testowania ogumienia w naprawdę ciężkich warunkach pogodowych. Próby odbywają się na starannie przygotowanych torach, a procedury są powtarzane w kółko, dzięki czemu mamy pewność, że różne modele opon są badane dokładnie w tych samych warunkach. Po zakończeniu testów w Laponii opony sprawdzane są także na nawierzchni, której nie przykrywa śnieg – na torze Hällered, fabrycznym torze Volvo na południowym zachodzie Szwecji. Tam testy odbywają się na asfalcie, ze szczególnym naciskiem na badanie stabilności przy różnych prędkościach i obciążeniu. Pozostałe testy dotyczą reakcji na ruchy kierownicą, komfortu, przyczepności na mokrej nawierzchni i stabilności kierunkowej.
Wymień koła na zimowe – nie ryzykuj
Nie istnieją opony, które zapewniałyby optymalną przyczepność zarówno w warunkach letnich, jak i zimowych. Dlatego zalecamy posiadanie dwóch kompletów kół – co jest tak naturalne jak różne pary butów na lato i na zimę.
Nasze systemy bezpieczeństwa, m.in. City Safety oraz inne rozwiązania z rodziny IntelliSafe są ściśle uzależnione od poprawnego działania układu kierowniczego, hamulców oraz odpowiedniego współczynnika tarcia między oponami a nawierzchnią. Obszar styku opony z nawierzchnią nie jest większy niż dłoń, a im lepsza jest przyczepność w tych czterech punktach, tym sprawniej samochód hamuje, skręca i przyspiesza.
Koła zimowe Volvo zaprojektowano właśnie pod kątem zapewnienia maksymalnej przyczepności – zostały tak opracowane, by działały harmonijnie z systemami wsparcia kierowcy i gwarantowały jak najlepsze zachowanie samochodu, bezpieczeństwo i komfort jazdy zimą.
Opony przeznaczone do zimowej eksploatacji są wykonane z miękkiej i elastycznej mieszanki gumowej, która zapewnia dobrą przyczepność. Przy temperaturze 7°C opony letnie i całoroczne zaczynają tracić swoje właściwości. Zmniejsza się powierzchnia kontaktu z nawierzchnią i tym samym pogarsza przyczepność. Nawet gdy na drodze nie leży śnieg, opony zimowe zapewniają wyraźnie lepszą przyczepność przy temperaturach poniżej 7°C.
Na podstawie tych testów wybierane są najlepsze opony i zestawiane z oryginalnymi obręczami Volvo. Podczas testu na torze o długości 12 kilometrów kierowcy oceniają różne właściwości opon – wrażliwość na zmianę kierunku jazdy, zachowanie na śniegu i lodzie, na zakrętach i śliskich nawierzchniach. Oceniany jest komfort jazdy oraz poziom hałasu toczenia. Oddzielny test przeprowadza się na specjalnie przygotowanym torze na zamarzniętym jeziorze. Składa się z kilku etapów – jazdy po łuku, hamowania i gwałtownych manewrów. Tor jest wąski, długi mniej więcej na kilometr i złożony z kilku ostrych wiraży. Koła zmieniane są wielokrotnie, dzięki czemu kierowcy mogą rzetelnie sprawdzić możliwości i charakterystykę każdego modelu opon.
Różnica jest widoczna
By zilustrować różnicę między oponami zimowymi, letnimi i całorocznymi, przeprowadzono eksperyment w mroźnym Jokkmokk na północy Szwecji.
Różnica jest widoczna
Sprawdzono jak długa okaże się droga hamowania trzech rozpędzonych do 80 km/h identycznych modeli Volvo wyposażonych w opony letnie, zimowe i całoroczne.